Vurdering av utvikling og kognitiv funksjon hos barn
Fokus på vurdering av utvikling og kognitiv funksjon hos barn
Mange klinikere jobber med vurdering og kartlegging av barns nevropsykologiske og psykologiske utvikling. Her har vi samlet tekster og informasjon som kan være til hjelp i dette arbeidet. Du kan for eksempel finne en artikkel om WISC-V som fokuserer på muligheter og begrenseninger knyttet til bruk av en evnetestfor å vurdere språkferdigheter. Ønsker du å få vite mer om BASC-3, anbefaler vi deg å lese en artikkel som retter oppmerksomheten mot utvikling og bruk av dette instrumentet. For å få bedre forståelse av hvordan WISC er oppbygd, ta en titt på artikkelen Faktoranalyse og faktorstrukturen i WISC-V.Spørsmål og svar om utredningsarbeidet med barn
Hvordan kan resultatet for Fullskala-IQ (FSIQ) bli lavere enn skårene på andre indekser, for eksempel i WISC-V?Les svaret her
Hvorfor bygger Fullskala-IQ (FSIQ) på et resultat fra ti deltester i WISC-IV, men på et resultat fra kun sju deltester i WISC-V?
Les svaret her
Er det mulig å erstatte WAIS-IV med WISC-V ved testing av en 17 år gammel person?
Les svaret her
Hvis resultatet fra en WISC-test er ujevnt på tvers av indekser, betyr det at resultatet ikke er pålitelig?
Les svaret her
Faktoranalyse og faktorstrukturen i WISC-V
Hvis du er interessert i å få bedre forståelse av hvorfor WISC-V bygger på fem faktorer (indekser), anbefaler vi deg å lese denne artikkelen. Les om hva en faktoranalyse er og hvordan faktoranalyse ble brukt under utviklingen av WISC-V.Relatert til Vurdering av utvikling og kognitiv funksjon hos barn
Registrer deg for nyhetsbrevet vårt
Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.