BASC-3
BASC-3 består av en samling vurderingskalaer. Ved å integrere informasjon og perspektiv fra flere kilder, har BASC-3 som hensikt å gi både et bredt og detaljert bilde av forskjellige typer atferd, tanker og følelser hos barn og ungdommer. BASC-3 har Selvvurderingsskjemaer for barn og ungdommer i alderen 8 - 19 år, Foreldreskjemaer til foreldre/omsorgspersoner for barn og ungdommer i alderen 6 - 19 år og Lærerskjemaer for lærere til elever i alderen 6 - 19 år. BASC-3 inneholder mange forskjellige mål og skalaer som belyser problematferd og forskjellige typer psykiatrisk problematikk, men også sterke sider belyses.
Vil du avtale en produktpresentasjon om BASC-3 online, eller har du et annet spørsmål? Klik her.
Områdene som skalaen måler er blant annet:
- Aggresjon
- Atypisk atferd
- Depresjon
- Hyperaktivitet
- Lærevansker
- Somatisering
- Unnvikende atferd
- Atferdsvansker
- Oppmerksomhetsproblemer
- Tilpasningsevne
- Kommunikasjon
- Sosiale ferdigheter
- Eksekutive funksjoner
- Mobbeatferd
BASC-3 er enkel å administrere via vår digitale plattform – Q-global. Resultatsammenstillingen gjør det mulig å sammenligne resultatet mellom ulike respondenter: lærere samt foreldre. Man kan også sammenligne resultatet over tid, for å for eksempel vurdere behandlingseffekter. En annen fordel med den digitale administreringen er at man raskt får tilgang til testresultatet etter at administreringen er fullført.
BASC-3 har skandinaviske normer som bygger på et stratifisert utvalg som avspeiler normalpopulasjonen i Norge, Sverige og Danmark.
BESS
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) er et screeningverktøy som bygger på BASC-3. Instrumentet er utformet for å gi et raskt og oversiktlig bilde av atferds- og følelsesmessige styrker og svakheter hos barn og ungdom i alderen 6–19 år. BESS egner seg for bruk blant annet innenfor skolehelsetjenesten, barne- og ungdomspsykiatrien eller habiliteringen for barn og unge. Instrumentet består av tre korte vurderingsskjemaer som gjør det mulig å integrere informasjon og perspektiv fra ulike respondenter, så som foreldre, lærere og barnet selv.
Les mer om BESS her
Bruksområder
BASC-3 er like godt egnet for bruk innen skolehelsetjenesten som innenfor psykisk helsevern for barn og ungdommer. Ettersom målene i BASC-3 er kvantifiserte er det mulig å sammenligne testresultater, for eksempel mellom forskjellige grupper før og etter behandling. Vurderingsskjemaene kan derfor med fordel brukes i forskningsprosjekter.
Avvikende atferd og/eller tegn på psykiske vanskeligheter hos barn er en av hovedårsaken til, at man iverksetter en undersøkelse av barnet. Med hjelp av BASC-3 kan slik problematikk kartlegges, og svakheter og styrker tydeliggjøres. Selv om BASC-3 alene ikke kan legges til grunn for diagnostisering, kan man ved å analysere resultatene få et dypere innblikk ettersom problematikken kan kobles til diagnostiske kriterier i ICD-10 eller DSM-5.
Den norske versjonen av BASC-3 består av tre ulike vurderingsskjemaer beregnet for alderen 6:0 – 19:11 år, delt inn i to aldersgrupper. Skjemaene inneholder mellom 137–187 påstander. BASC-3 bygger på den grunnleggende ideen om triangulering, det vil si å samle inn, og integrere informasjon fra forskjellige respondenter.
Ulike rapporter
- Tolkningsrapport
- Flerperspektivsrapport (sammenlign resultatet mellom flere respondenter)
- Progresjonsrapport (sammenlign resultatet over tid)
Norsk tilpasning
Skandinaviske normer (6–19 år) samt data fra kliniske grupper; barn med ADHD, barn med/under utredning for autismespekterforstyrrelse og barn med atferdsvansker.
Digital administrering
Administrering på Q-global og med papirskjema.
Den norske versjonen av BASC-3 kan ikke skåres for hånd. Vurderingsskjemaene kan administreres på tre måter:
- Administrering på datamaskin: Respondenten besvarer spørreskjemaet direkte på skjermen på brukerens datamaskin. Når skjemaet er besvart, kan det genereres en rapport. Brukeren kan hjelpe respondenten å besvare utsagnene i de tilfellene der det vurderes at respondenten ikke har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å forstå innholdet.
- Ekstern administrering på datamaskin: Brukeren sender en e-postinvitasjon med en link til respondenten via Q-global. Brukeren kan selv redigere teksten i e-postinvitasjonen. Brukeren får en e-post når respondenten har besvart, og det kan genereres en rapport. Selvvurderingsskjemaet kan ikke administreres eksternt.
- Administrering med et papirskjema: Respondenten besvarer spørreskjemaet på et papirskjema. Brukeren hjelper respondenten å besvare utsagnene i de tilfellene det vurderes at respondenten ikke har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å forstå innholdet. Brukeren må deretter se gjennom vurderingsskjemaet og forsikre seg om at ingen utsagn er ubesvarte, før informasjonen overføres manuelt til Q-global. Deretter kan det genereres en rapport.
Ulike rapporter
- Tolkningsrapport
- Flerperspektivsrapport (sammenlign resultatet mellom flere respondenter)
- Progresjonsrapport (sammenlign resultatet over tid)
Generell guide - Q-global ››