Test for kartlegging av verbal læringsevne og verbal hukommelse hos voksne
California Verbal Learning Test-II, (CVLT-II) brukes til å kartlegge strategier og prosesser ved læring av verbalt materiale og verbal hukommelse. CVLT-II gir ikke bare et bilde av hvor mye materiale pasienten husker, men måler også på hvilken måte læring, eller manglende læring, skjer. Ved hjelp av resultatet på CVLT-II belyses hvilke typer feil, innlæringsstrategier og mekanismer som ligger bak manglende hukommelse. Sammenlignet med forgjengeren CVLT, har CVLT-II et bedre normsett, forbedrede utregningsregler og en kortversjon til bruk i klientgrupper der den lange utgaven er for krevende (for eksempel ved demens). Dessuten finnes en parallellversjon til standardversjonen.
Ordlistene i den norske versjonen er tilpasset norske forhold. De ordene som er valgt til å inngå i testen, følger retningslinjene i den amerikanske manualen og består av ”nest mest” frekvente ord innenfor hver kategori slik at ordene ikke er tvetydige eller generiske. Det norske manualsupplementet inneholder retningslinjer for administrering og skåring. Teoretisk bakgrunnsmateriale og informasjon om den amerikanske utprøvingen er å finne i den amerikanske manualen.
CVLT-II har også et amerikansk skåringsprogram som forenkler beregningen av kvalitative aspekter av hukommelsesfunksjonene. Vi erstatter ikke bortkomne skåringsprogrammer.
Norsk tilpasning
Norsk oversettelse og bearbeiding av testledd. Amerikanske normdata.