
Blir læring og utvikling på skolen påvirket av emosjonell trivsel?
Ifølge EU-kommisjonen bidrar emosjonell trivsel på skolen, som involverer å føle seg trygg, respektert og verdsatt, til at elevene utvikler seg, lærer, og leker kreativt. Det fremmer glede og tilfredshet, og fører til bedre skoleprestasjoner.
Forholdet mellom elevenes psykiske velvære og akademiske prestasjoner er grundig undersøkt i en rekke studier. En nyere metaanalyse indikerer for eksempel at gode skoleresultater er nært forbundet med elevenes emosjonelle og psykologiske trivsel (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022).
Eksperter rapporterer imidlertid at 20% av europeiske barn opplever psykiske plager, særlig angst og depresjon, når de går på skolen (Cefai, Simões og Caravita, 2021). Ettersom psykisk helse påvirker skoleprestasjoner, er dette en unik og kritisk problemstilling for skolepersonell og andre fagpersoner som utreder barn og ungdom i en opplæringskontekst.
Få støtte som bidrar til identifisering av elevenes behov
Fra identifisering av elevenes sterke sider og vansker til hjelp med å forstå den emosjonelle situasjonen i et klasserom eller på hele skolen – vi er her for å hjelpe deg med å fremme emosjonell trivsel og positiv utvikling hos barn og ungdom.
Fyll ut dette skjemaet, så kontakter vi deg for å tilby den beste løsningen.
Gjør et dypdykk i emnet ˮemosjonell trivsel i skolenˮ!
“Hvor stor prosentandel av elever rapporterer at følelsesmessige lidelser som angst har ført til at de har droppet skolen?”
Naviger gjennom vår interaktive quiz, hold deg oppdatert om det seneste innenfor emnet ˮemosjonell trivsel i skolenˮ, og vinn en premie.
Vi retter søkelyset mot ...
En samtale med Randy Kamphaus, ph.d.: “Vurdering av emosjonell trivsel for å fremme gode skoleprestasjoner”
“Atferdsmessige og emosjonelle vansker kan påvirke barn og ungdoms fremgang på veien til akademisk suksess.” Randy Kamphaus, ph.d.
Lær av den ledende eksperten på vurdering av barns atferd og følelser og medforfatter av BASC-3, Randy Kamphaus, ph.d.
Våre anbefalte produkter:
Lær mer om våre forskningsbaserte screening- og kartleggingsinstrumenter for vurdering av emosjonell trivsel hos barn og ungdom. De er nøye valgt ut for å effektivisere, lette og understøtte vurdering av barns psykiske helse og velvære, slik at de kan få hjelp til å nå sitt fulle potensial.
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) er et screeningverktøy som bygger på BASC-3. Instrumentet er utformet for å gi et raskt og oversiktlig bilde av atferdsmessige og følelsesmessige styrker og svakheter hos barn og ungdom.
BASC-3 består av flere vurderingsskjemaer og inneholder en rekke ulike mål og skalaer. Ved å integrere informasjon og perspektiver fra flere kilder, har BASC-3 som hensikt å gi et bredt og detaljert bilde av forskjellige typer atferdsmønstre, tanker og følelser hos barn og ungdom.
BYI-II består av selvvurderingsskjemaer som hjelper med å kartlegge selvbilde og psykiske vansker hos barn og ungdom. Instrumentet består av delskalaer som dekker fem ulike områder innenfor psykisk helse: Selvbilde, Angst, Depresjon, Sinne og Normbrytende atferd.
Vineland-3 er et anerkjent kartleggingsinstrument for vurdering av adaptive styrker og svakheter hos barn, ungdom og unge voksne. Ved hjelp av foreldre- og lærerskjemaet kan du innhente informasjon fra forskjellige respondentgrupper og på den måten få et bredt og nyansert bilde av potensielle funksjonsnedsettelser.
Andre ressurser
Angst, depresjon og ADHD er mer utbredt enn noensinne (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022). Utforsk de ulike sidene for å få tilgang til artikler, filmklipp, webinarer og tips til testverktøy som kan hjelpe deg med å fremme barns emosjonelle trivsel.

Depresjon

Angst

ADHD

Adaptiv atferd
Spørsmål?
Ta direkte kontakt med oss hvis du har noen spørsmål.