Opprette ny bruker og tildele lisens i Q-global
Beskrivelse
Opprette ny bruker og tildele lisens i Q-global
Relevant informasjon
Spørsmål og svar om kognitive testinstrumenter for utredning av barn
Ønsker du mer informasjon om instrumenter som brukes i kognitiv vurdering av barn og ungdom? I dette dokumentet har våre produktspesialister samlet svar på de vanlige spørsmålene innenfor dette temaet. De svarer blant annet på spørsmål om ikke-verbale evnetester, kognitiv utredning av småbarn, bruk av aldersekvivalenter samt digital administrering og rapportering.
Testinstrumenter for utredning av visuospatial evne, prosesseringshastighet og eksekutiv funksjon hos barn og ungdom
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.
Kasuseksempel om vurdering av depresjon
I denne artikkelen møter vi Sasha, en 17 år gammel jente, som nekter å gå på skolen, og har begynt å vise selvdestruktiv og selvmordsatferd. Etter legekonsultasjonen blir Sasha innlagt på en voksenpsykiatrisk avdeling og undersøkt ved hjelp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale og Beck Scale for Suicide. Artikkelen beskriver testresultatene samt psykologens konklusjoner og resonnement.
Kasuseksempel med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
RBANS – en mangfoldig og aktuell klassiker!
Vi har skrevet en artikkel som løfter frem aktuell forskning på RBANS – en test for vurdering av kognitiv fungering hos voksne. Hvordan kan amerikanske normer påvirke resultater hvis en norsk pasientgruppe testes med RBANS? Finnes det belegg for å bruke validitetsindikatorer? RBANS er et av de mest anerkjente og forsket på verktøyene for nevrokognitiv screening og den fyller en viktig funksjon i mange ulike typer utredninger.
Spørsmål og svar om Bayley-4
Her finner du svar på femten vanlige spørsmål om Bayley-4. Alt fra spørsmål om normering til administreringstid. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har andre spørsmål du ikke finner et svar på.
Hva er forskjellene mellom Bayley-III og Bayley-4?
Er du interessert i hvilke endringer som er kommet i den nye versjonen av Bayley? Her har vi sammenstilt forskjellene på en oversiktlig måte.
Økt klinisk presisjon og forenklet tolkning av den nyeste versjonen av BASC
Randy W. Kamphaus er en av forfatterne bak BASC-3. I artikkelen diskuterer Randy utviklingen av BASC-3 og hvordan den nyeste versjonen er forbedret sammenlignet med den tidligere.
Registrer deg for nyhetsbrevet vårt
Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.