ℹSpørreskjemaer på ukrainsk og russisk: Vi tilbyr gratis versjoner av BDI-2, BAI og BYI-II. Les mer her.

Rettelse til Vineland-3 manual

Den norske manualen til Vineland-3 inneholder dessverre to feil på side 69, som brukere av Vineland-3 bør være oppmerksomme på.

Feilene gjelder kriterier for bruk av 1 poeng ved skåring av utsagn.

I Vineland-3 gis det 1 poeng når barnet av og til gjør det som beskrives uten hjelp eller påminnelse. Av og til henviser til hvor ofte barnet utfører det som beskrives (dvs. hele aktiviteten eller atferden), med mindre det som beskrives i utsagnet er knyttet sammen med ordet «eller». I de tilfellene referer «eller» til forskjelligere eksempler på aktiviteter eller atferder, og alle eksemplene i utsagnet er derfor ikke er påkrevde (f.eks. slik som i utsagnet: ”Ser på eller hører på programmer på tv/radio eller bruker internett til å få aktuell informasjon. F.eks. nyheter, værmelding.”).

På side 69 i manualen står det:

Hvis et utsagn omfatter to eller flere aktiviteter eller atferder som er knyttet sammen med ordet ”og”, skal hver aktivitet utføres vanligvis for at personen skal få 2 poeng på dette utsagnet. Når det for eksempel gjelder utsagnet ”Skrur på vannkranen og justerer til passe vanntemperatur”, må personen vanligvis både skru på vannkranen og justere til passe vanntemperatur for å få 2 poeng. Hvis personen bare skrur på vannkranen eller bare justerer vanntemperaturen etter at noen andre har skrudd på kranen, får han eller hun 1 poeng.

1 poeng innebærer noe av det følgende:

· Personen har akkurat begynt å utføre aktiviteten (barnet har for eksempel begynt å smile og vokalisere for å ta initiativ til sosial kontakt, men reagerer fortsatt primært på foreldrenes oppmerksomhet, eller barnet har begynt å gå opp trappene, men krabber fortsatt en gang iblant).

· Personen utfører noen ganger aktiviteten tilfredsstillende, men ikke ofte (barnet følger for eksempel noen ganger regler hjemme, men ikke som en rutine).

· Personen utfører bare en del av aktiviteten tilfredsstillende (kan for eksempel pusse tenner, men skal ha hjelp til å få tannkrem på tannbørsten).

Som beskrevet ovenfor gis det 1 poeng hvis barnet av og til gjør det som beskrives i utsagnet. Derfor er de ovenstående kriteriene som er markert ikke korrekte. Grunnen til dette er at av og til kun henviser til hvor ofte barnet utfører det som beskrives i utsagnet, og ikke til en delvis utførelse av det som beskrives (slik det var i Vineland-II).

Brukere av Vineland-3 bør derfor stryke de ovennevnte setningene som er markert ut av manualen for å unngå at utsagnene skåres i henhold til dem.

Ettersom denne separate instruksjonen ikke inngår i instruksjonene som finnes på foreldre- og lærerskjemaet i papirversjonen av Vineland-3 eller på Q-global, og ettersom den heller ikke ble inkludert i instruksjonene til foreldre og lærere under normeringen, påvirkes verken normer eller kliniske vurderingen av denne feilen. Etterfølgende kliniske vurderinger kun påvirkes av denne feilen dersom testlederen har foretatt rettelser i respondentens skårer basert på de ovenstående separate instruksjonene, eller hvis testlederen har tatt utgangspunkt i de ovenstående separate instruksjonene ved for eksempel administrering av Vineland-3 som et semistrukturert intervju.

 

Vi beklager ulempene dette vil kunne medføre og ønsker brukere av Vineland-3 fortsatt god testing!

Registrer deg for nyhetsbrevet vårt

Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.

top