Brown Executive Function/Attention Scales (Brown EF/A) er et nevropsykologisk instrument. Det består av et sett med vurderingsskalaer som er primært utviklet for bruk som screening ved kartlegging av vansker med eksekutive funksjoner og ADHD. Nytt i Brown EF/A sammenlignet med det eldre produktet Brown ADD Scales er at de nye normene finnes for aldersintervallet 5–44 år, at spørsmålene er tydeligere formulert, og at fokus ligger på de opplevde/observerte problemenes alvorsgrad snarere enn på hyppigheten.
Brown EF/A er også tilgjengelig via vår digitale testplattform Q-global, noe som gjør det svært enkelt å generere resultatrapporter og skaper mulighet for å generere flerperspektivrapporter og progresjonsrapporter.
Vil du vite mer om Brown EF/A, eller ønsker du en kostnadsfri prøveperiode for å se om dette passer for din virksomhet? Klikk på lenkene nedenfor, eller ta kontakt med en av våre produktspesialister for å få en kostnadsfri presentasjon.
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.
Vi har skrevet en artikkel som løfter frem aktuell forskning på RBANS – en test for vurdering av kognitiv fungering hos voksne. Hvordan kan amerikanske normer påvirke resultater hvis en norsk pasientgruppe testes med RBANS? Finnes det belegg for å bruke validitetsindikatorer? RBANS er et av de mest anerkjente og forsket på verktøyene for nevrokognitiv screening og den fyller en viktig funksjon i mange ulike typer utredninger.
I dette intervjuet deler professor Randy Kamphaus – medforfatter av BASC-3 – sine tanker om diagnostisering av ADHD. Han forteller om metoder for å identifisere ADHD-symptomer, relasjonen mellom ADHD og atferdsproblemer, samt viktigheten av å samle informasjon fra ulike respondenter ved utredning av ADHD.