WISC-V er den femte reviderte versjonen av den velkjente evnetesten for vurdering av kognitive evner hos barn og ungdom. Testen er oppdatert på bakgrunn av forskning og de kliniske erfaringene som er gjort siden lanseringen av den foregående utgaven. Revideringen har blant annet omfattet å endre skalaens struktur fra en modell med fire faktorer til en femfaktormodell. En rekke nye deltester har kommet til, og mulighetene for å kombinere deltester med så vel primære og sekundære indekser er betydelig utvidet. Det er gjort med henblikk på å muliggjøre bred og nyansert vurdering av overgripende generelle evner og av den enkeltes sterke og svake sider. Testtiden er kortet ned noe takket være at det kreves færre deltester for å fastsette HIK og strengere regler for å avbryte. Modifisering av administrerings- og skåringsprosedyrer er gjennomført, og stimulusmateriellet er oppdatert.
Nytt i WISC-V er at det er mulig å administrere testingen digitalt med iPad via vår digitale testplattform Q-interactive. Det gjør at resultatrapporten er tilgjengelig umiddelbart etter skåringen, noe som effektiviserer ditt arbeid som testleder med minimal administrasjon i forbindelse med testen.
Vil du vite mer om Q-interactive, eller ønsker du en kostnadsfri prøveperiode for å se om dette passer for din virksomhet? Klikk på lenkene nedenfor, eller ta kontakt med en av våre produktspesialister for å få en kostnadsfri presentasjon.
I denne artikkelen diskuterer vil muligheter og begrensinger knyttet til bruk av WISC-V for å vurdere språkferdigheter. Verbal forståelsesindeks i WISC kan gi innsikt i et barns evne til begrepsdannelse og verbal resonnering, men ofte trenger man mye mer informasjon for å kunne utrede språkvansker hos barn og ungdom.
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Hvis du er interessert i å få bedre forståelse av hvorfor WISC-V bygger på fem faktorer (indekser), anbefaler vi deg å lese denne artikkelen. Les om hva en faktoranalyse er og hva slags faktoranalyser som ble gjennomført under utviklingen av WISC-V.
Ønsker du mer informasjon om instrumenter som brukes i kognitiv vurdering av barn og ungdom? I dette dokumentet har våre produktspesialister samlet svar på de vanlige spørsmålene innenfor dette temaet. De svarer blant annet på spørsmål om ikke-verbale evnetester, kognitiv utredning av småbarn, bruk av aldersekvivalenter samt digital administrering og rapportering.
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.