Webinarier
Fokus på angst - en diskusjon med Randy Kamphaus
Randy Kamphaus er en av forfatterne av BASC-3. I dette intervjuet forteller han om hvordan koronapandemien har bidratt til større angstproblemer og hvorfor det er viktig med tidlig identifisering av angstsymptomer. Han fokuserer også på risikofaktorer, forbyggende arbeid og valg av gode kartleggingsverktøy ved utredning av angst.
Fokus på ADHD - en diskusjon med Randy Kamphaus
I dette intervjuet deler professor Randy Kamphaus – medforfatter av BASC-3 – sine tanker om diagnostisering av ADHD. Han forteller om metoder for å identifisere ADHD-symptomer, relasjonen mellom ADHD og atferdsproblemer, samt viktigheten av å samle informasjon fra ulike respondenter ved utredning av ADHD.
BASC-3 Introduksjonsvideo
BASC-3 består av en samling vurderingskalaer. Ved å integrere informasjon og perspektiv fra flere kilder, har BASC-3 som hensikt å gi både et bredt og detaljert bilde av forskjellige typer atferd, tanker og følelser hos barn og ungdommer. BASC-3 har Selvvurderingsskjemaer for barn og ungdommer i alderen 8 - 19 år, Foreldreskjemaer til foreldre/omsorgspersoner for barn og ungdommer i alderen 6 - 19 år og Lærerskjemaer for lærere til elever i alderen 6 - 19 år. BASC-3 inneholder mange forskjellige mål og skalaer som belyser problematferd og forskjellige typer for psykiatrisk problematikk, men også sterke sider belyses. BASC-3 har skandinaviske normer.BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.
Viktigheten av sensorisk bearbeiding i hverdagen
Vi vet all alle mennesker har sine egne sensoriske preferanser på samme måte som vi ser mangfold i alle andre aspekter som innebærer det å være menneske. Disse preferansene vil forme deres livsvalg og hvordan de opplever og interagerer med verden. Sjekk denne videoen og se om du kan finne eksempler som kan få deg til å tenke på viktigheten av sensorisk bearbeiding i ditt eget liv
Hvordan skal vi forstå motstridende resultater av en språkvurdering?
Ofte gjør klinikeren en omfattende vurdering ved hjelp av flere tester eller spørreskjemaer. Noen ganger samsvarer ikke testresultatene med hverandre eller med de kliniske inntrykkene som man har om klientens språkkunnskaper. Hvilke resultater skal man da betrakte som korrekte? I denne filmen får du en kort gjennomgang av hva man bør tenke på ved tolkning av testresultater som peker i forskjellige retninger.
Registrer deg for nyhetsbrevet vårt
Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.