BASC-3 består av en samling vurderingskalaer. Ved å integrere informasjon og perspektiv fra flere kilder, har BASC-3 som hensikt å gi både et bredt og detaljert bilde av forskjellige typer atferd, tanker og følelser hos barn og ungdommer. BASC-3 har Selvvurderingsskjemaer for barn og ungdommer i alderen 8 - 19 år, Foreldreskjemaer til foreldre/omsorgspersoner for barn og ungdommer i alderen 6 - 19 år og Lærerskjemaer for lærere til elever i alderen 6 - 19 år. BASC-3 inneholder mange forskjellige mål og skalaer som belyser problematferd og forskjellige typer for psykiatrisk problematikk, men også sterke sider belyses. BASC-3 har skandinaviske normer.BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.
Randy Kamphaus er en av forfatterne av BASC-3. I dette intervjuet forteller han om hvordan koronapandemien har bidratt til større angstproblemer og hvorfor det er viktig med tidlig identifisering av angstsymptomer. Han fokuserer også på risikofaktorer, forbyggende arbeid og valg av gode kartleggingsverktøy ved utredning av angst.
I dette intervjuet deler professor Randy Kamphaus – medforfatter av BASC-3 – sine tanker om diagnostisering av ADHD. Han forteller om metoder for å identifisere ADHD-symptomer, relasjonen mellom ADHD og atferdsproblemer, samt viktigheten av å samle informasjon fra ulike respondenter ved utredning av ADHD.